Zoek naar onze Reviews

woensdag 10 februari 2010

BioShock 2

Onze Rating = 89/100

In BioShock 2 kruip je in de huid van een Big Daddy. Geen Jack dus, maar juist één van de beruchte tegenstanders van het hoofdpersonage uit het eerste deel. Je keert als speler wel terug naar Rapture, de onderwaterwereld die gecreëerd is door Andrew Ryan als een Utopia. Tien jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel is er een hoop veranderd en heeft de dame Sofia Lamb een grote invloed op Rapture. Zij heeft totaal andere ideeën dan Andrew Ryan, maar natuurlijk is ook haar visie behoorlijk extreem.

Wij gaan natuurlijk niet verklappen hoe dit verhaal gaat verlopen, maar we kunnen wel zeggen dat 2K Marin goed werk heeft afgeleverd op dit gebied. In de first person shooter kom je stukje bij beetje meer te weten over Rapture, jouw rol daarin, de inwoners en Lamb en uiteindelijk zal alles op zijn plaats vallen. Ook de audio logs zijn aanwezig, die gezien kunnen worden als de smaakmakers van het verhaal en je een beetje meer inzicht geven in het leven binnen Rapture.

Little Sisters stelen

Hoewel er op gameplay-gebied natuurlijk veel overeenkomsten zijn met het eerste deel, zal je als Big Daddy toch zeker anders te werk gaan dan Jack. De Little Sisters vervullen ook in BioShock 2 een grote rol, maar zoals je kunt verwachten, gaan ze op een andere manier met je om. Aangezien je geen Little Sister bij je draagt, zal je deze moeten stelen van een andere Big Daddy. Zoals de spelers weten die het eerste deel hebben gespeeld, zijn deze wezens in de ouderwetse duikerspakken behoorlijk agressief wanneer je in de buurt komt van een Little Sister.

Je kunt je dan ook opmaken voor een heftige strijd wanneer je een Little Sister probeert af te pakken van een andere Big Daddy. Wie namelijk denkt dat het een stuk eenvoudiger is om met het nieuwe hoofdpersonage schade te berokkenen, heeft het mis. Je bent namelijk een van de eerste Big Daddy’s die diende als een prototype en daardoor iets zwakker dan de logge vijanden die we kennen uit het eerste deel.

Plasmids

Gelukkig heb je ook wat voordelen als prototype. Het grootste pluspunt lijkt toch wel dat je plasmids kunt gebruiken en deze zelfs gelijktijdig in kunt zetten met de conventionele wapens. Met je ene hand kun je de bekende speciale krachten gebruiken en met de andere hand kun je bijvoorbeeld je drilboor inzetten of met een rivet gun tekeer gaan. Dit scheelt vooral een hoop gedoe en het is daarbij erg bruikbaar, aangezien je een paar zware strijden tegemoet gaat in BioShock 2.

Zoals gezegd zal je een Big Daddy moeten uitschakelen, waarna de Little Sister zonder aarzelen jou ziet als haar nieuwe beschermengel. Hierna is het de bedoeling dat je op zoek gaat naar verse lijken om zo adam in te winnen. Met dit goedje kun je namelijk weer je personage versterken en in dit deel zal je de Little Sister aan de slag moeten zetten. Wanneer je een bruikbaar lijkt hebt gevonden, dan kun jij je opmaken voor een nieuwe strijd. De inwoners van Rapture zijn namelijk niet minder verslaafd geworden aan adam en zullen een dergelijk moment zien als een ideale kans om het goedje te scoren.

De aangetaste inwoners zullen dan ook in grote hoeveelheden de Little Sister aanvallen en jij moet er dan voor zorgen dat het ze niet lukt om het kleine meisje te pakken te krijgen. Een beetje voorbereiding kan dan geen kwaad. Met de genoemde rivet gun kun je mijnen neerleggen voordat je het kleine meisje aan de slag zet en later in de game bijvoorbeeld mini turrets plaatsen, om zo al de nodige vijanden tegen te houden. De tegenstanders die dan toch de Little Sister bereiken, kun je bijvoorbeeld bewerken met je drilboor of met je speciale krachten elektrocuteren, bevriezen of in brand zetten.

Meer tactiek

Er komt dan ook een stuk meer tactiek kijken bij BioShock 2 dan we gewend zijn van het eerste deel. Vooral later in de game zul je slim gebruik moeten maken van je wapens, plasmids, maar ook beveiligingscamera’s en turrets in je omgeving. Deze laatstgenoemden kun je hacken en de mini game die je dan krijgt voorgeschoteld, is anders dan in het eerste deel. Je hoeft dan ook niet pijpleidingen te verleggen, maar zal een metertje moeten timen dat zich beweegt over verschillende gekleurde gebieden. Deze manier van hacken werkt vooral een stukje sneller en dat is zeker prettig, aangezien hacken van levensbelang is.

Wanneer je de Little Sister twee lijken hebt laten bewerken, dan is het tijd om haar terug te brengen naar haar thuisbasis. Op dat moment kun je kiezen om haar te redden of te ‘harvesten’. In het tweede geval krijg je direct meer adam, maar dat moet je dan wel over je hart verkrijgen. De nobele spelers onder ons krijgen misschien wat minder adam op dat moment, maar als je genoeg Little Sisters redt, dan zullen ze een cadeautje voor je achterlaten.

Hoe je het ook aanpakt, je zal in ieder geval de adam moeten gebruiken om je personage te versterken. Zo kun je bijvoorbeeld je health opkrikken of nieuwe plasmids unlocken. Daarbij kom je weer de upgrade stations tegen voor je wapens. Overigens zijn de wapens in BioShock 2 bijzonder krachtig, zeker wanneer je wat verder komt in de game. Zo waren we erg verzot op de spear gun, waarmee je met hoge snelheid speren kunt afschieten en vijanden tegen muren kunt plakken. Een goed gemikt schot is vaak genoeg om een vijand uit te schakelen, waarna je simpelweg je afgeschoten speer terugpakt. De bewuste tegenstander zal in dat geval alsnog op de grond in elkaar zakken.

Je mag dan wel krachtige wapens tot je beschikking hebben, het zal je niet makkelijk worden gemaakt in BioShock 2. De ontwikkelaar is duidelijk niet royaal geweest met munitie en first aid kits en je zal dan ook behoorlijk zuinig moeten zijn met de genoemde zaken. Ook de vijanden zijn bijzonder taai en je kunt je behoorlijk verkijken op en specifieke situatie. Wij merkten dat we het liefst in de buurt van een (gehackte) health station bleven, aangezien je anders zo door je first aid kits bent.

Fotocamera

Om vijanden beter te bestrijden, krijg je na een tijdje de beschikking over een fotocamera. Wanneer je een kiekje neemt van een vijand en deze vervolgens uitschakelt, dan krijg je allerlei bonussen om deze vijanden meer schade aan te doen en je kunt op deze manier zelfs nieuwe skills unlocken. Het zal al snel een tweede natuur worden om je fototoestel altijd in de aanslag te hebben.

Er zijn nog veel meer nieuwe features maar die gaan wij verder niet behandelen in deze review, al met al een hele goede game voor de PC!

Geen opmerkingen: