Zoek naar onze Reviews

donderdag 11 februari 2010

Toki Tori

Onze Rating = 82/100

Na een release op de Game Boy Color, de iPhone en de Wii vond de Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes het blijkbaar nodig hun puzzelgame Toki Tori ook naar de pc te brengen. Onze mening? Een prima beslissing! Bij een Nederlandse ontwikkelaar denken we toch al snel aan Triumph Studios van Overlord of het immens grote Guerrilla Games achter de Killzone-titels. Toch telt ons land ook nog enkele kleinere studio’s die bij tijd en wijle met zeer toffe producten op de proppen komen.

Zo ook Two Tribes. Een klein ontwikkelingsteam uit Harderwijk dat ons eerder op de Game Boy Color, de Wii en de iPhone al uitstekend wist te vermaken met hun puzzelgame Toki Tori. Onlangs kwam de game ook beschikbaar via Steam en dat was voor ons natuurlijk reden genoeg om deze eigenzinnige titel nogmaals onder de loep te nemen.

Geel kuikentje

In feite is er niet zo gek veel aan de game veranderd. Je zal ook hier weer de controle krijgen over het kuikentje Toki Tori, waarmee je in de zeer uiteenlopende levels op zoek moet gaan naar een aantal eieren. Waarom onze gele vriend die eieren precies wilt pakken wordt niet helemaal duidelijk. Maar ach, zodra je eenmaal met de verschrikkelijk verslavende puzzels in de weer bent zal het je ook bar weinig nog kunnen schelen.
In ieder level zal je Toki Tori naar de verschillende eieren moeten loodsen en hierbij zal je de nodige obstakels moeten zien te overwinnen. Dit begint vrij eenvoudig maar al snel zal je jezelf terugvinden in levels waarbij je toch wel uiterst inventief uit de hoek moet komen wil je ieder ei te pakken krijgen. Tel daar bij op dat de game over tachtig levels beschikt en je kunt je wel voorstellen dat deze game je een aardig aantal uurtjes zal bezighouden.

De verslavingsfactor is hier – net als bij de andere versies – weer in volle glorie aanwezig, en het blijkt hierdoor eigenlijk een game te zijn die prima tot zijn recht komt op de pc. Kruip je namelijk achter je computer dan zal je Toki Tori (vaker dan je lief is…) opstarten om toch nog ‘eventjes’ een puzzeltje op te lossen. Dit terwijl je eigenlijk van plan was om die avond eens even hard aan de slag te gaan met dat rapport waar je baas al dagen om zeurt, of dat schoolverslag dat je al enkele weken voor je uit aan het schuiven bent.

Hulpmiddelen

Naarmate de game vordert krijg je steeds meer hulpmiddelen tot je beschikking die je kunt (lees: moet) inzetten om langs de lastige hindernissen te komen. Zo kun je bijvoorbeeld bruggetjes bouwen, jezelf teleporteren, stenen tevoorschijn toveren en krijg je ook een heus ijskanon om vijanden mee in een blok ijs te veranderen.
Je zou denken dat je met al deze tools tot je beschikking vrij eenvoudig door de levels zal huppelen maar niets blijkt minder waar. Je kunt de hulpstukken in ieder level namelijk maar een gelimiteerd aantal keer inzetten. Maak je dus op voor veel ‘trial and error’ momenten want je zal erg vaak een level opnieuw moeten starten omdat je jezelf naar een verkeerde plek hebt geteleporteerd, of omdat je een bruggetje hebt gebouwd zonder dat dit echt nodig was.

Uniek design

De tachtig levels zijn verdeeld over een aantal verschillende werelden die ieder een eigen sfeer en uniek design hebben. Zo puzzel je Toki Tori een weg door een duister kasteel, een kleurrijk bos en zelfs door een slijmerig riool. De game zal weinig verrassingen in huis hebben voor spelers die de game al eens hebben gespeeld, maar toch kwamen we op den duur enkele nieuwe breinbrekers tegen. Dat dit genoeg reden is voor ervaren Toki Tori-spelers om er nog eens mee aan de slag te gaan betwijfelen wij echter.
De game is op de pc precies zo te besturen zoals jij dat wilt. Zo kun je dit doen met enkel de muis, kun je een controller in je pc drukken en is de game zelfs met de pijltjestoetsen te besturen. Wij kwamen er echter al snel achter dat de muisbesturing voor ons het prettigste werkte, maar dit komt natuurlijk ook omdat deze het dichtst in de buurt komt van de uitstekende besturing van de Wii-versie, en daar waren we natuurlijk al helemaal op ingespeeld.
Ga je net als ons voor de muisbesturing dan speelt de game in feite als een ouderwetse ‘point and click’-game. Klik met de linker muisknop op het punt waar je Toki Tori naartoe wilt laten lopen en hij zal uit zichzelf de snelste route nemen. Best handig natuurlijk maar het brengt wel meteen een van de grotere punten van frustratie in dit spel met zich mee.
Doordat het kuikentje namelijk het initiatief volledig in eigen hand neemt zodra jij ergens hebt geklikt, zal hij soms een route afleggen waar jij misschien helemaal nog niet op bedacht was. Met als gevolg dat Toki Tori een afgrond inloopt, tegen een vijand botst of ergens terechtkomt waar jij hem nooit meer uit weet te krijgen.

Kortom, het is een leuke en zeer verslavende game!

Geen opmerkingen: