Zoek naar onze Reviews

woensdag 10 februari 2010

Tetris

Onze Rating = 75/100

Tetris is in 1984 ontworpen door Alexey Pajitnov en is sindsdien op vrijwel elk platform uitgebracht. Als gamer kun je dus bijna niet meer om dit beroemde puzzelspel heen en nu heeft ook de
PSP zijn eigen versie.

De gameplay is eigenlijk precies hetzelfde als de andere versies: door blokjes met verschillende vormen te rangschikken, moet je voorkomen dat ze de bovenkant van het speelveld bereiken. Door lijnen te maken, speel je blokken weg. Hoe meer je dit doet, hoe hoger de score wordt. Naarmate je langer speelt, komen de blokken sneller op je af en wordt de stapel groter en groter. Snel en efficiƫnt stapelen is dan een must.

Nieuwe varianten

Maar het originele Tetris is niet het enige wat de PSP mini te bieden heeft. Er zijn namelijk nog wat extra varianten van de gameplay die het spel wat leuker of uitdagender kunnen maken. Zo is er de Threadmill-modus waar het speelveld na elk gevallen blok zijdelings verschuift. Dit maakt het spelen best lastig, aangezien je steeds in een andere situatie belandt.

In de Scanner-variant wordt het verdwijnen van lijnen uitgesteld en moet je dus zoveel mogelijk rijen bij elkaar maken voordat de scanner ze verwijdert. Een ander voorbeeld is de Laser-modus waarin je veertig lijnen moet verwijderen zonder dat de blokken boven de laser uitkomen. Deze extra spelmodi zijn niet totaal anders dan de normale gameplay, maar bieden toch net wat meer toevoeging aan het spel. Fans van Tetris zullen hier wel even zoet mee zijn.

Nieuwe varianten

Dan is er nog ‘Master Replay’, waar je de ‘meesters’ van Tetris aan het werk kunt zien. In de video’s zie je hoe de beste spelers met duizelingwekkende snelheid lijnen wegvagen. Je eigen statistieken, die de game netjes voor je bijhoudt, vallen daarbij totaal in het niet.

Nostalgie

De muziek van Tetris is misschien wel een van de meest herkenbare gamemuziek aller tijden. In de PSP mini is het originele deuntje op verschillende manieren geremixt, met een geweldig resultaat. Het klinkt catchy, ritmisch en modern, maar weet toch de herinnering naar oudere varianten naar boven te halen. De graphics zijn eveneens prima. Het spel is nog steeds simpel vormgegeven zonder veel detail, maar meer is ook niet nodig. De vrolijke kleuren en het strakke design is genoeg voor Tetris.

Toch valt er wel het een en ander op te merken. Zo heeft de PSP mini Tetris helaas geen multiplayer-modus, in tegenstelling tot moderne versies op andere platformen. Dit is echter geen groot gemis, aangezien er verschillende varianten voor in de plaats zijn gekomen.

Toch, ondanks alle nieuwe spelmodi, blijft het spel Tetris. De gameplay is goed, maar komt steeds op hetzelfde neer. Nu heeft Tetris ook niet veel vernieuwing nodig, want dat zou het een totaal ander spel maken, maar sommige spelers kunnen hierdoor uiteindelijk afhaken. Tetris is nog steeds hetzelfde en echt bedoeld om even tussendoor te spelen.

De puzzelklassieker Tetris heeft nu ook een versie op de PSP. Hoewel er nieuwe spelvarianten zijn, blijft de gameplay hetzelfde. De game is in een mooi nieuw jasje gestoken, zonder daarbij zijn charme te verliezen. Heb je zin in een simpel maar uitdagend puzzelspel, dan is Tetris een goede uitkomst. Tetris is te downloaden voor €4,99 in de PlayStation Store. Een echte aanrader.

Geen opmerkingen: