Zoek naar onze Reviews

woensdag 10 februari 2010

Final Fantasy Crystal Chronicles: Bearers

Onze Rating = 69/100

Na een vrij lange ontwikkeling mag de Nintendo Wii eindelijk Final Fantasy Crystal Chronicles welkom heten. Maar is die behoorlijk lange tijd wachten het eigenlijk wel waar geweest?
Dit lijkt helaas niet voor iedereen het geval te zijn. De mensen die denken dat deze game lijkt op de reguliere Final Fantasy- of Crystal Chronicles-games komen bedrogen uit. Hoewel deze titel Crystal Chronicles in de naam heeft, lijkt deze totaal niet op de genoemde games. Square Enix heeft gekozen voor een compleet nieuw concept en lijkt bijna alle RPG-elementen overboord te hebben gegooid. De enige overeenkomst die het nog met de andere games heeft, is de aanwezigheid van de rassen.

Crystal Bearers

Je speelt de game als een jonge Crystal Bearer die naar de naam Layle luistert. Helaas voor de hoofdrolspeler is zijn verdiende titel verre van positief bedoeld. De mensen met deze titel kunnen namelijk magie gebruiken en dit is in de wereld waarin ze leven streng verboden. Deze personages worden dan ook ernstig gediscrimineerd en dat zorgt voor de nodige vervelende momenten. Het verhaal beperkt zich uiteraard niet tot dit, want zoals we gewend zijn van een Final Fantasy-game, bevat de titel een episch verhaal. Het verhaal zit dan ook zeer goed in elkaar en wordt op een aantrekkelijke manier gepresenteerd.

Helaas is een sterk verhaal niet genoeg om een spel goed te maken. Hier zit nou net het probleem van Crystal Bearers. Tijdens de game zal je een grote lading mini games voor je kiezen krijgen. Deze games zijn met regelmaat zeker vermakelijk, maar roepen ook vraagtekens op. Er lijkt namelijk wel erg veel tijd in gestoken te zijn in vergelijking met de echt belangrijke elementen in de game.

Onder andere de spelwereld lijkt meer een sandbox-game te zijn dan een serieuze action game. Zo zit het vol met figuren die wel erg willekeurig verdrag tonen. Bij bijna alle figuren lijkt enige vorm van intelligentie amper aanwezig te zijn. Zo rennen ze vaak als een kip zonder kop rond en lopen ze hiermee in de weg.

Lastige controls

De hele game draait om het met de cursor aanwijzen en oppakken van objecten en personages, zo ook het gevechtsysteem. Je moet hierbij de opgepakte objecten en personages gooien of in sommige gevallen kun je er speciale aanvallen mee uitvoeren. Zo makkelijk als het klinkt, is het echter niet altijd. De controls werken namelijk niet altijd naar behoren. Tijdens gevechten zal het vaak genoeg voorkomen dat wanneer je een object probeert op te pakken deze totaal ergens anders heen vliegt.

Geen opmerkingen: